ד''ר משה רויבורט
ד''ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר ומומחה לבעיות פריון וטיפולי פוריות

סיכויי הצלחה של הזרעה תוך רחמית

הזרעה תוך רחמית (המכונה גם IUI) היא אחד מטיפולי הפוריות המוצעים כיום והוא בין המובילים שבהם. 

טיפול זה,  מסייע לזוגות המתקשים להיכנס להריון באופן טבעי והוא כולל הזרקה של זרע ישירות אל חלל הרחם. 

מכיוון שמדובר בהזרקה של כמות רבה של תאי זרע, סיכויו של תא אחד לפחות להגיע אל מערכת הרבייה הנשית הופכים לגבוהים יותר בהשוואה לניסיונות הפריה טבעיים, בהם הסיכוי נמוך בהרבה. 

הזרעה תוך רחמית הינה הליך פולשני לכל דבר המתבצע על ידי רופאים המתמחים בכך.

מה משפיע על סיכויי הצלחתו של טיפול הזרעה תוך רחמית

סיכויי הצלחתם של טיפולי הזרעה תוך רחמית מושפעים לא מעט מגיל האישה וגם מאופיו של טיפול זה. הזרעה תוך רחמית מומלצת במקרים בהם ישנה בעיה באיכות הזרע, כלומר, כמות קטנה של תאים, תנועה איטית שלהם וגם צורה העשויה להיות בעייתית, וגם במקרים של איכות נמוכה של ביצית. 

ככלל, בהשוואה להפריה חוץ גופית, מידת הצלחתו של הטיפול היא נמוכה יותר. שיעורם של ההריונות המתקבלים לאחר הזרעה תוך רחמית עומד כיום על בין 8 אחוזים ל – 17 אחוזים. ובכל זאת, הליך זה מוצע לא לכל אחת ויכול לסייע לנשים רבות להיכנס להריון.

ההליך פשוט יחסית, בטוח והסיכוי לתופעות לוואי וסיכונים העשויים להופיע אחריו הוא נמוך במיוחד. באשר לסיכוי הצלחתו של הטיפול – סיכויה של אישה בת 40 ומעלה להיכנס להריון לאחר שעברה הזרעה תוך רחמית נמוכים מסיכויה של אישה צעירה יותר. 

גם סיכויה של אישה צעירה, הסובלת מרמות גבוהות של הורמון FSH (הורמון מגרה זקיק) פי שלושה מהריכוז התקין יהיו נמוכים מאלו של אישה צעירה שאיננה סובלת מכך.

מספר טיפולי ההזרעה התוך רחמית משפיע גם הוא על סיכויי הצלחתו של הטיפול. ככל שמבצעים אותו מספר רב יותר של פעמים, ואחת לחודש, מעלים את הסיכוי להצלחתו בעשרים אחוזים (כל זאת, כמובן, בהנחה שמדובר באישה שגילה צעיר מ – 40). 

בנוסף, שימוש בתרופות המיועדות למקרים של אי פוריות יחד עם ההזרעה התוך רחמית, מגדיל את הסיכוי להריון עם עוברים רבים (הריון שעשוי לעיתים להיות מלווה בלידה מוקדמת וגם ביילוד שמשקלו נמוך בהשוואה לרוב).

כיצד ניתן להגדיל את סיכוייו של טיפול הזרעה תוך רחמית

על פי מחקרים שבוצעות בתחום זה, נמצא שכדי להגדיל את סיכויי הצלחתה של ההזרעה התוך רחמית, מומלץ לבצע עד תשעה מחזורי טיפול, אולם בכל מקרה, מומלץ לבצע הערכה מחודשת לאחר שלושה מחזורי טיפול ולבדוק אפשרות להליך אחר, כמו הפרייה חוץ גופית

במקרים בהם מדובר בנשים בנות 35, ממליצים הרופאים שלא לבצע יותר משלושה או ארבע מחזורי טיפול, שכן מעבר למספר מחזורים אלה אין השפעה רבה על אחוזי הצלחתו של ההליך.

איכות הזרע המוזרק במהלך הטיפול, הגורמים לאי הפוריות וגם איכותה של הביצים והפגמים הקיימים בחצוצרה (במידה ואכן קיימים כאלה) משפיעים אף הם על מידת הצלחתה של ההזרעה ועל הסיכויים להיכנס להריון. 

מסיבה זו חשוב לבדוק את הסיבה לבעיית אי הפוריות, ובהתאם לבחון האם אכן נכון לבחור באפשרות של טיפול מסוג כזה או שמא טיפול אחר, כמו הפרייה חוץ גופית יכול להיות המענה המתאים. 

היוועצות עם רופא מומחה בתחום היא הדרך הנכונה לעשות זאת וכן ביצוע כל הבדיקות הנדרשות, העוזרות לאתר את מקור הבעיה.