ד''ר משה רויבורט
ד''ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר ומומחה לבעיות פריון וטיפולי פוריות

אנדומטריוזיס ואי פוריות

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית בעלת תסמינים מאוד לא סימפטיים. המחלה מאובחנת בקרב נשים בגילאי 25-40 ונגרמת עקב התיישבותם של תאי רירית הרחם במקומות שונים בגוף לאחר שנדדו ממנו החוצה.

תסמיני המחלה הם מגוונים ונעים בין כאבי גב ורגליים, בחילות, עצירות, כיווצים בבטן תחתונה, עצבנות, עייפות, דימום, כאבים בקיום יחסי מין ועוד.

כאשר קיים דימום של וסת יתכן שגם התאים שנדדו ידממו, או אז קיימת סכנה של הידבקות רקמות, עקב אי יכולת הדם להתנקז החוצה מהגוף, מה שיגרום להיווצרותן של ציסטות וכאב נוסף.

זיהוי מחלת אנדומטריוזיס

כיוון שתסמיני המחלה אינם יחודיים ניתן לאבחן אותה באופן סופי רק על ידי ביצוע לפרוסקופיה. הליך הלפרוסקופיה מצביע על הימצאותה של רירית הרחם במקומות שונים מחוץ לרחם ומאפשר לראות הידבקויות הנוצרות עקב דימום וציסטות.

אנדומטריוזיס ואי פוריות

מחלת האנדומטריוזיס היא מחלה כרונית העלולה להוביל לאי פוריות ויש לדעת כיצד להתמודד איתה לאורך זמן.

אחד הסיבוכים של המחלה הוא הצטלקות של איברי הרבייה עקב הידבקות הרקמות, עקב כך נגרמת ירידה משמעותית בפריון וקושי להיכנס להיריון.

קושי נוסף בכניסה להריון קיים אצל נשים דתיות, מכיוון שבזמן המחלה נוצרים דימומים גם שלא בזמן מחזור, נשים דתיות הנושאות את המחלה מתקשות למצוא זמן לקיום המצווה, עקב היותן בנידה בחלק מאוד גדול של החודש.

טיפולים הניתנים לחולות במחלת אנדומטריוזיס

מדובר במחלה כרונית ואין כיום טיפול המסוגל לרפא אותה. הרפואה מציעה טיפולים תומכים לחולות, היכולים להקל על הכאבים ולאפשר להן לתפקד בחיי היום יום.

  • טיפולים תרופתיים

הטיפול הבסיסי במחלה הוא מתן תרופות משככות כאבים על מנת להקל על סבלן של הנשים ולאפשר להן לתפקד במהלך היום. טיפול נוסף מתבצע באמצעות תרופה הנקראת ויזאבל, המפחיתה כאבים ומצמצמת את היווצרותם של הנגעים ודלקות.

  • טיפולים הורמונליים

דיכוי הפעילות ההורמונלית בגוף על מנת להוריד למינימום את ייצור האסטרוגן אליו מגיבה המחלה ומתפתחת.

  • לפרוסקופיה

כריתת נגעים, הפרדת הידבקויות הנגרמות מהמחלה, צריבת ציסטות אם קיימות וטיפול במצבים של אי פריון הנגרמים על רקע חסימת החצוצרות.

  • טיפולים אנדרוגניים

טיפולים אגרסיביים להגברת ההורמון הגברי בגוף ולצמצום הנגעים. עקב אגרסיביות הטיפול אין לבצע אותו מעל חצי שנה.

 

ד"ר משה רויבורט, הינו גינקולוג מומחה לבעיות פוריות ופריון, מאבחן ומבצע טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית, במגוון מרפאות ובתי חולים בארץ, לייעוץ בנושאי פוריות ופריון, צרו עימנו קשר בטלפון 072-3301439, או דרך האתר.