ד''ר משה רויבורט
ד''ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר ומומחה לבעיות פריון וטיפולי פוריות

אבחון וטיפול באנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית הנפוצה אצל כ- 5%-10% מהנשים בגיל הפוריות ולמרות שלמחלה זו קיימת שכיחות גבוהה והשפעה משמעותית על איכות החיים ובריאות הנשים, המודעות למחלת האנדומטריוזיס נמוכה.

הסיבה לכך היא משום שנשים רבות מתייחסות לכאבים אותם הן חוות כחלק טבעי מהמחזור החודשי ולכן קיימת חשיבות רבה לאבחון וטיפול באנדומטריוזיס.

לרוב, התלונה העיקרית של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס היא כאבי אגן סביב הווסת וכאבי מחזור ולכן מקשרים לכאורה את כאבי המחלה עם המחזור החודשי.

סימפטומים נוספים למחלה יכולים לבוא לידי ביטוי בכאבים בזמן קיום יחסי מין, דלקות בדרכי השתן, שלשול או דימום רקטלי בזמן הווסת והפרעות שונות במערכת העיכול כגון: כאבים בזמן יציאות, או עצירות.

מחלת האנדומטריוזיס היא מחלה כרונית העלולה להוביל לאי פוריות ויש להכיר אותה ולדעת כיצד להתמודד איתה לאורך זמן.

אבחון אנדומטריוזיס

קשה מאוד לזהות את מחלת האנדומטריוזיס וזאת הסיבה שיש נשים רבות הסובלות מין הסימפטומים במשך שנים רבות עד לתחילת טיפול. מחקרים שנעשו הראו שעוברות כשש שנים בממוצע עד שהאישה מאובחנת כסובלת מאנדומטריוזיס.

עדיין לא קיימת בדיקה פשוטה, כמו בדיקת דם, לאבחון המחלה. הרופא ינסה לזהות את המחלה בעיקר על פי התסמינים הנ"ל ובעזרת שאלון גנטי. ישנה בדיקת דם אשר עשויה לסייע באבחון אנדומטריוזיס (מדידת רמות הסמן CA-125 ), בשל כך שמדד זה נוטה להיות גבוה במקרים של אנדומטריוזיס.

אבחון וטיפול באנדומטריוזיס ניתן לעשות באמצעות לפרוסקופיה, (הליך ניתוחי שבמסגרתו מחדירים מצלמה ואמצעים כירורגיים שונים דרך פתחים זעירים הנפערים בבטן האישה). הליך זה הינו גם הפתרון העיקרי לטיפול באנדומטריוזיס, כאשר במסגרתו ניתן להסיר מוקדים שונים של התאים (תאי רירית הרחם), כדי לבדוק אותם מבחינה היסטולוגית.

ניתוח זה, הינו ניתוח פולשני ולכן הוא מבוצע רק לאחר סט של בדיקות מקדימות, הכולל בין היתר את בחינת הסימפטומים, בדיקות אולטרסאונד, בדיקה גופנית ובדיקות דם.

טיפול באנדומטריוזיס

אין כיום טיפול תרופתי הנועד לרפא את המחלה, אך קיימים טיפולים תרופתיים וניתוחיים המתמקדים בהפחתת תסמיני המחלה ובשיפור חייה של האישה והיכולת שלה לחיות ללא כאבים.

טיפול באנדומטריוזיס כולל תרופות נוגדות כאבים ובגלולות למניעת הריון, המדכאות את הגירוי ההורמונלי לרקמת האנדומטריוזיס ומפחיתות דימומים.

הטיפול אינו מרפא את המחלה, אלא מונע את הביוץ, את החשיפה לאסטרוגן ואת הדימום מהנגעים בזמן הווסת. פעמים רבות חוזר המצב לקדמותו כשהאישה מפסיקה לקחת את הגלולות והתרופות, ועלולות להיות להן תופעות לוואי הדומות לתסמיני גיל המעבר כמו גלי חום, עצבנות, יובש בנרתיק ובעיות שינה.

נשים רבות רגישות לנטילה של גלולות, שגורמות להן גם כאבי ראש, עלייה במשקל, נפיחות בבטן, שינויים במצב הרוח, ירידה בחשק המיני, ועוד.

כאשר התסמינים קשים יותר, טיפול באנדומטריוזיס ייעשה באמצעות הליך פולשני (ניתוח לפרוסקופי) שמטרתו היא להסיר ככל שניתן את נגעי האנדומטריוזיס, הדבר מביא לרוב להקלה ממושכת.

הטיפול מתאים במיוחד לנשים אשר מעוניינות להיכנס להיריון ולטפל בבעיית האי פוריות הנגרמת כתוצאה ממחלת האנדומטיריוזיס.
הפריה חוץ גופית (IVF) הינה הליך טיפולי שמטרתו (בין היתר) להתגבר על קשיי המחלה באמצעות עקיפת החצוצרות וביצוע ההפריה תוך כדי גידול ראשוני של העוברים במעבדה.

כיום, נשים רבות בוחרות אף לטפל בעצמן באמצעות הרפואה הסינית, או לשלב אותה יחד עם הטיפול הקונבנציונלי.

תזונה לחולי אנדומטריוזיס

לאחר אבחון אנדומטריוזיס, אחד הדברים החשובים המומלצים במסגרת ההתמודדות עם המחלה הוא שינוי אורח החיים ובמסגרת זו גם שינוי תזונתי.
המחלה מתפתחת כתוצאה מתהליך דלקתי, אשר הפועל היוצא שלו הוא גרימת כאבים עזים.

שינוי תזונתי יכול למתן באופן משמעותי את התהליך הדלקתי וע"י כך להפחית את הכאב ואת הסימפטומים של המחלה. מחקרים מוכיחים כי תזונה נכונה (תזונה "אנטי דלקתית") מסייעת למתן את רמות הדלקתיות בגוף. אגב, לאו דווקא רק באנדומטריאוזיס, אלא גם במחלות אחרות.

האנדומטריוזיס הינה מחלה תלוית אסטרוגן ומושפעת מרמות גבוהות של ההורמון, תזונה נכונה יכולה לסייע בוויסות רמות האסטרוגן הגבוהות, או למתן את רמות האסטרוגן בגוף ולהקל על תופעות המחלה.

ד"ר משה רויבורט, גינקולוג מומחה לפריון

ד"ר רויבורט כמומחה לטיפולי פוריות והפריה חוץ גופית, מקבל מטופלות של קופות החולים מכבי, לאומית וכללית, עובד בהסדר עם ביטוחים פרטיים וכמו כן, מקבל באופן פרטי במרפאתו שבפתח תקווה ובמרפאה ברמת החייל תל אביב.

לייעוץ בנושאי פוריות ופריון, צרו עימנו קשר בטלפון 072-3301439​, או דרך האתר!