ד''ר משה רויבורט
ד''ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר ומומחה לבעיות פריון וטיפולי פוריות

החזרת עוברים מוקפאים

הקפאת עוברים הינה מושג המבטא את הפתרון הטכנולוגי / רפואי לשימור עוברים לשימוש עתידי.

הצורך בהקפאת עוברים נוצר ממספר סיבות, כאשר אחת מהן היא הצורך בהארכת תקופת הפוריות של האישה (שימור הפוריות), כלומר אישה אשר מבקשת להיכנס להיריון בגיל מאוחר, או שחלילה סובלת ממחלה שאינה מאפשרת לה להיכנס להיריון בפרק זמן מסוים, יכולה לשמר את פוריותה ולהשתמש בעוברים בשלב מאוחר יותר.

סיבה שנייה היא שימוש עתידי בעוברים במסגרת טיפולי הפוריות!

הקפאת עוברים במסגרת טיפולי פוריות

טיפולי הפוריות, מביאים לרוב לייצור יתר של עוברים, בשל הרצון להביא למקסימום את כמות העוברים האיכותיים המתאימים להיריון. מה שקורה בפועל הוא שמספר קטן של עוברים מוחזר לרחם האישה, בשל החשש מהיריון רב עוברי ונותרים עוברים "ללא שימוש".

על מנת לשמר את העוברים לשימוש עתידי במסגרת טיפולי הפרייה מלאכותית (ואף כדי לחסוך לאישה הליך נוסף של שאיבת ביציות) מבצעים הקפאת עוברים (Cryopreservation of embryos).

אם וכאשר טיפול הפוריות לא צלח, תהיה קיימת האפשרות להשתמש בעוברים המוקפאים לצורך הטיפולים העתידיים, ללא צורך במעבר טיפול פוריות מלא (החל מהטיפול ההורמונלי לביוץ יתר ושאיבת הביציות), אלא להחזרת העוברים המוקפאים לרחם האישה.

תהליך החזרת עוברים מוקפאים – האפשרויות השונות

  • החזרתם תוך ניצול המחזור הטבעי של האישה – הרופא המטפל מבצע מעקב אחר התפתחותם של הזקיקים עד לביוץ עצמו ובהתאם לגיל העוברים המוקפאים, אז מוחזרים העוברים המוקפאים לצורך היריון. מדובר בתהליך טבעי ככל האפשר שאיננו מצריך מהאישה קבלת טיפול הורמונלי מיוחד. מצד שני, יש לקחת בחשבון שגם במקרה של ביוץ התנאים הקיימים ברירית הרחם אינם תמיד האידיאליים ביותר ולא תמיד מספיק טובים כדי לקלוט את העוברים המוקפאים.
  • החזרתם במסגרת מחזור הורמונלי שאינו טבעי – במקרה כזה מקבלת האישה טיפול הורמונלי מיוחד, הכולל כדורי אסטרוגן ובחינתה של רירית הרחם וכן כדורי פרוגסטון  ישירות אל הנרתיק. כשהתנאים אידיאליים ורירית הרחם מגיעה אל העובי הרצוי, מוחזרים העוברים המוקפאים. לאחר מכן מבצעת האישה בדיקת דם לצורך גילוי הריון ובמידה ואכן מדובר בהריון היא ממשיכה בקבלת טיפול הורמונלי עד לשבוע מספר 8-10 של ההיריון.
  • החזרתם עם כדורים משרי ביוץ – הליך זה נעשה במקביל לניסיון להיכנס להיריון באופן טבעי על ידי יחסי מין. בתהליך משתמשים בתכשירים מיוחדים כמו מרגונל למשל המעודדים את תהליך הביוץ הטבעי בגופה של האישה. שיטה זו מתאימה בעיקר במצבים בהם לא מוצאים את הסיבה לאי הכניסה להריון וקיים סיכוי גבוה לכניסה להריון באופן ספונטני, עצמאי. התכשירים שבהם משתמשים במסגרתו של ההליך עוזרים לעבר את רירית הרחם ובכך לאפשר את קליטתם של העוברים המוקפאים בצורה טובה יותר. זאת, בניגוד לחומרים אחרים העשויים לפגוע ברירית הרחם ובכך בסיכוי לקליטתם. אחד החסרונות שבהליך הוא השימוש בהורמונים וגם הסיכוי הגבוה להריון רב עוברים הנחשב להריון בסיכון.

שיטות החזרת עוברים מוקפאים

ניתן לראות כי לכל שיטה יתרונות וגם חסרונות. השיטה הראשונה מתאימה אך ורק במקרים בהם האישה נהנית ממחזורים סדירים ומביוץ תקין. אישה הסובלת ממצב של אי פוריות שלא ניתן להסבירה, או אישה שמתקשה להיכנס להריון בשל בעיות בזרע בן הזוג, תהיינה מועמדות אידאליות להליך כזה, וסיכוייהן להיכנס להריון הם גבוהים מאד.

גם נשים המעוניינות להימנע מתופעות לוואי הנלוות לעיתים לטיפול ההורמונלי נוהגות לבחור בהליך הזה, הדומה במעט להפריה הספונטנית.

לטיפול ההורמונלי ישנם גם לא מעט יתרונות, ההופכים אותו לשיטת טיפול העדיפה על רבות. ניתן לתזמן את הכניסה להריון ומבלי הצורך במעקב שוטף, הנדרש בהליך הראשון המוזכר מעלה. בכל מקרה, ברירת המחדל במרכזי הטיפול השונים היא בדרך כלל החזרת עוברים מוקפאים במסגרת של טיפול הורמונלי אלא אם כן ביקשה האישה אחרת.

 

לייעוץ בנושא בעיות אי פריון או מעבר טיפולי הפריה חוץ גופית, ניתן לפנות לד"ר רויבורט מומחה לפוריות בטלפון 072-3301439.