שימור פוריות

הקפאת ביציות, הקפאת שחלות והקפאת עוברים

 
 

הקפאת ביציות במסגרת שימור פוריות

מדובר בשיטה חדשנית מאד, המוצעת במסגרת טיפולי שימור פוריות.

השיטה מיועדת לילדות צעירות, לנשים שנמצאות בזוגיות וגם לאלו שלא. למרות יתרונותיה הרבים ויכולתה לאפשר לאישה שעברה את טיפולי הפוריות הקשים להיכנס להריון, בהשוואה לשיטות האחרות, נחשבת שיטת הקפאת הביציות לזו עם אחוזי ההצלחה הנמוכים ביותר, שכן אחוז הביציות המצליחות לשרוד את תהליך ההקפאה הוא נמוך.

התהליך עצמו דומה להליך הקפאת עוברים והוא מצריך בתחילתו נטילת תרופות הורמונאליות לעידוד הביוץ.

שאיבת ביציות

תהליך רפואי שבמסגרתו מוצאות ביציות מהאישה, מופרות בתנאי מעבדה מיוחדים, על ידי זרע בן הזוג או זרע של תורם ומוחזרים כעוברים אל האישה לצורך קליטתם לתחילת תהליך ההריון.

אנדומטריוזיס ואי פוריות

אנדומטריוזיס הינה גינקולוגית בעלת תסמינים מאוד לא סימפטיים.

המחלה מאובחנת בקרב נשים בגילאי 25-40 ונגרמת עקב התיישבותם של תאי רירית הרחם, במקומות שונים בגוף, לאחר שנדדו מהרחם החוצה.

עבור מי מיועדת הקפאת ביציות?

נכון להיום, יכולות גם נשים בנות 31 עד 40 לבצע את ההליך ולהשתמש בביציות מאוחר יותר כחלק מהליך של הפרייה מלאכותית. במקרה כזה האישה איננה מוכרחה להוכיח שהסיבה לכך קשורה במצב בריאותה, ועליה לקחת בחשבון שמימונה של ההקפאה הוא על ידה בלבד (הקפאת ביציות לנשים בריאות בגילאי 31 עד 40 איננה נמצאת בסל הבריאות).

גם נשים הסובלות מבעיות רפואיות שונות ואינן נמצאות בטווח הגילאים הזה, יכולות גם הן לעבור את הקפאת הביציות. 

מדובר בדרך כלל במקרים של סיכון לאל ווסת מוקדמת, במצב שבו האישה מועמדת לעבור ניתוח של כריתת שחלות וגם במקרים בהם היא עוברת טיפולי פוריות.

הקפאת שחלות במסגרת שימור פוריות

הקפאת שחלות היא הליך נוסף במסגרת טיפולי שמירת פוריות המיועד לנשים העומדות בפני טיפולים שונים כמו ניתוח בטן, כימותרפיה או הקרנות, העשויים לסכן את פוריותן. ההליך מתחיל בהוצאת חלק מסוים מרקמת השחלה והקפאתה לפני קבלת הטיפול הרפואי עצמו. ההליך מתבצע תחת הרדמה מלאה שלאחריה נשלחת השחלה אל המעבדה לצורך הכנתה והקפאתה.

ההקפאה הינה של רקמת השחלה והביציות שבתוכה והיא כוללת שימוש בחנקן נוזלי, העוזר לשמור עליה לאורך זמן רב. על פי מחקרים רבים שבוצעו בתחום זה, נמצא כי לאחר החלמתה של האישה והשתלת השחלה שהוקפאה חזרה, שבה השחלה לתפקד באופק תקין ומייצרת ביציות באופן נורמלי. חשוב לציין כי תהליך בדומה לתהליכי שימור פוריות נוספים, חייב להתבצע על ידי רופא מומחה לפוריות.

הקפאת עוברים במסגרת שימור פוריות

הליך הקפאת עוברים מתאים במקרים בהם יכולתה של האישה לבייץ לא נפגעה. במסגרת הליך זה מקבלת האישה טיפול הורמונאלי לעודד את הביוץ ונלקחות מגופה מספר ביציות להפרייתן באופן מלאכותי עם זרע בן הזוג או זרע שנתרם. ההליך איננו מתאים בכל מקרה שכן הטיפולים ההורמונאליים הנלווים לו עשויים לחשוף אותה לסכנות נוספות, ולעיתים להחמיר את מצבה (במיוחד במקרים של נשים החולות בסרטן השד).

במקרים כאלה, תותאמנה להן תרופות אחרות הגורמות לגירוי השחלות אולם אינן מזיקות (כמו טמוקסיפן למשל). הקפאת עוברים הינו הליך הנחשב ליעיל מאד ונמצא בשימוש שגרתי במסגרת טיפולי הפריה אחרים. לנשים רבות מומלץ לבצע אותו לפני קבלת טיפול העשוי לפגוע בשחלה והוא איננו מתאים לנערות או לילדות.

למידע בנושא שאיבת ביציות הקליקו עליי!

להתייעצות אודות אפשרויות לשימור פוריות, פנו אלינו

 

טיפולי שימור פוריות בישראל

טיפולי שימור פוריות הינם חלק מסל הבריאות מאז ינואר 2011 והם מיועדים לנשים המעוניינות לשמר פוריות על מנת ללדת בעתיד. 

יש נשים שפשוט רוצות לדחות את שלב האימהות וחוששות שהפוריות תיפגע אך חלק גדול מהפונות לטיפולי פוריות עושות זאת עקב הצורך בטיפולים רפואיים הפוגעים בפוריות כמו הקרנות וכימותרפיה. 

לנוכח העלייה באחוזי ההחלמה ממחלות ממאירות והרצון להתמודד בצורה טובה יותר עם השלכות הטיפול הנלווה למחלה, מוצעים טיפולי שימור פוריות  במרכזים השונים בארץ כדי לאפשר לאישה להרות במידה ותרצה. 

טיפולים אלה יכולים לכלול אחת מתוך האפשרויות הבאות: הקפאת ביציות, הקפאת שחלות או שימור עוברים.