ד''ר משה רויבורט
ד''ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר ומומחה לבעיות פריון וטיפולי פוריות

סיכוני הפריה חוץ גופית

טיפולי ההפריה החוץ גופית נחשבים לטיפולים בעלי אחוזי הצלחה גבוהים יחסית, בהשוואה לטיפולים אחרים, אולם יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את הסיכונים הנלווים להם, ובמיוחד עם שילובן של טכנולוגיות חדשניות מאד בתהליך.

ארבעה אחוזים מכלל הלידות בישראל הן לידות לאחר טיפולי הפריה, הרפואה המערבית מציעה כיום טיפולי הפריה מסוגים שונים, כשההפריה החוץ גופית היא הפופולארית ביותר

טיפולי הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית (IVF – IVitro Fertilization) הידועה גם בשמות "הפרייה מלאכותית" או "הפריית מבחנה", היא אחד מהטיפולים הנפוצים ביותר בטיפולי הפוריות המתקדמים.

במסגרת תהליך זה (שנועד להחליף את המפגש הטבעי בין הביצית לזרע), מתבצע במעבדה איחוד יזום, בין הביצית שנשאבה מרחם האישה ובין תאי זרע מובחרים, כאשר לאחר היווצרותה של זיגוטה (התמזגות הביצית והזרע לתא אחד ותחילת מסלול חייו של העובר), היא מוחדרת לרחם האישה במטרה להתפתח כעובר בריא.

טיפול זה נועד במקורו על מנת לעקוף בעיות פוריות שונות, כגון, חצוצרות חסרות או סתומות, בעיות זרע, בעיות הורמונליות עוד. המדינה מממנת (עפ"י חוק בריאות ממלכתי) באמצעות שירותי הבריאות את הטיפולים לבני זוג מחוסרי ילדים – עד לשני ילדים.

מכיוון שהפריה חוץ גופית כטיפול פוריות מלווה בטיפולים הורמונליים, חשוב לדעת ולהכיר את הסיכונים הכרוכים בדבר, העלולים להשפיע הן על התפתחותו של התהליך והן על תוצאותיו.

סיכוני הפריה חוץ גופית

למרות שמדובר בסיכונים וסיבוכים נדירים מאד, חשוב לקחת אותם בחשבון לפני שניגשים להליך עצמו.

אחד הסיכונים לטיפולי הפריה חוץ גופית הוא זה הנובע מההרדמה עצמה, שאותה מבצע הרופא לצורך שאיבת הביציות. גם החדרת המחט כחלק מהליך ההרדמה עשויה לגרום לסיבוכים שונים, כמו זיהומים או אפילו דימום תוך בטני.

סיכונים נוספים, שיש להתייחס אליהם, קשורים לתרופות שיש לקחת במסגרת טיפולי ההפריה.

מדובר על תרופות הורמונליות שנועדו לעודד את השחלות לייצר ביציות. עידוד יתר יכול להוביל לשחלות מוגדלות, לצבירה של נוזלים באזור חלל הבטן, לכאבי בטן וגם להפרשה מעטה של שתן. במקרים מסוימים נלוות לתרופות האלו גם תחושות לא נעימות כמו בחילות והקאות.

רבות דובר על כך שייתכן והתרופות הניתנות כחלק מהטיפול (התרופות ההורמונליות) יכולות להעלות את הסיכוי למחלות שונות, כמו סרטן השד וגם סרטן השחלות. אולם, מכיוון שמדובר בתרופות שבהן נעשה שימוש כבר זמן רב מאד (כמו פרגונל ואיקקלומין למשל), הן בארץ והן בעולם, ומול אלפי נשים, מדובר בקשר שאיננו מבוסס ולכן לא ניתן להסיק מכך דבר.

כיצד נצמצם סיכוני הפריה חוץ גופית?

מכיוון שטיפולי הפריה חוץ גופית יכולים להוביל להריון עם יותר מעובר אחד, הריונות הנחשבים גם כך כהריונות בסיכון, יש לבצע מעקב שוטף אחר ההיריון למניעת סיבוכים אפשריים. בבדיקות רבות שנעשו בתחום טיפולי ההפריה, ובעיקר באשר לטיפולי הפריה חוץ גופית, נבחנה מידת הסיכון ללידת תינוקות עם מומים.

על פי הבדיקות, נמצא כי ישנה עלייה קטנה מאד בסיכון למומים כאלה במקרים של טיפולי הפריה חוץ גופית – עליה של 1 אחוזים בלבד. אולם, מדובר במומים שניתן לאבחן אותם כבר בשלבים הראשונים של ההיריון ובכל אישה (בין אם עברה טיפולי הפריה ובין אם לאו).